Från Instagram till TV - därför funkar SKAM

Från Instagram till TV - därför funkar SKAM

Den norska ungdomsserien SKAM har inte undgått någon. Med en genuinitet och transparens har serien lyckats få oss alla att vilja vara sexton igen. Att vi får tillgång till karaktärernas sociala medier, att vi som publik kan kommunicera med karaktärerna och att vi genom olika sociala kanaler får vara med och påverka innehållet, gör inte saknaden efter tonårstiden, hångel och drama mindre. Vi har tagit reda på varför denna sortens serie är lika med framtiden!

Det digitala berättandet
Norska ungdomsserien SKAM är årets stora TV-snackis och har slagit ner som en bomb bland tittarna. SKAM är en skicklig porträttering som skildrar hur det är att vara sexton år i dagens digitaliserade samhälle. Handlingen är visserligen inte unik - att försöka gestalta tonårstiden har man gjort förr. Den stora skillnaden och framgången bakom SKAM är framförallt formen. SKAM skiljer sig från den sedvanliga TV-serien då den utspelar sig i flera medier. Avsnitten publiceras utan förvarning i ett flöde på internet som varvas med kontinuerlig uppdatering i sociala medier där man får ta del av karaktärernas sms-konversationer och instagramflöden. Klippen utspelar sig samma dag och tidpunkt som de publiceras - precis som instagrambilderna och sms:en. Det digitala berättandet och att leka med gränsen mellan fiktion och verklighet har visat sig vara ett recept på framgång.

Att inkludera publiken
Produktionen bakom SKAM har varit skickliga på att lyssna på tittarna, framförallt är sättet produktionen inkluderar och samspelar med publiken unikt. Publiken kommer väldigt nära karaktärerna då de kan kommunicera direkt med dem genom de sociala medierna. En person kan till exempel kommentera på en av karaktärernas Instagram samtidigt som de tittar på ett nytt avsnitt - och dessutom få svar. Eftersom dramat upplevs utspela sig i realtid skapas en väldigt stark känsla av här och nu - vilket gör att publiken kan engagera sig och påverka. Instagraminläggen och sms-konversationerna för handlingen framåt istället för att det bara ligger som extramaterial. Kampen om tittarna idag är stenhård. Många är trötta på konstruerat och enkelriktat innehåll och längtar efter den autenticitet och äkthet som SKAM förmedlar. Tittarna har till och med, helt på egna initiativ, skapat hashtags som är knutna till handlingen - något producenterna tagit fasta på och till och med använt i själva handlingen.  Publiken är med och påverkar vad som händer i serien vilket gör att tittarna blir ännu mer lojala. SKAM som TV-serie och som koncept är ett utmärkt exempel på hur formen förstärker innehållet. Hur och var man säger något, har blivit lika viktigt som vad man säger.

Att ta vara på framtiden - det vill säga ungdomarna
En ytterligare aspekt som utmärker serien - och som förmodligen har bidragit till att den tagit oss med storm - är det faktum att regissören, Julie Andem, bland annat har valt att aldrig berätta historien ur ett vuxenperspektiv. I nästan samtliga scener får man ungdomarnas åsikter, perspektiv och återberättelser och när vuxna väl syns uppenbaras de bara som ett sken i bakgrunden och så ser man ofta inte deras ansikten. Dessutom har Julie Andem inte låtit någon av skådespelarna ge intervjuer i media och hon har inte marknadsfört den någonstans - allt för att låta ungdomar själva upptäcka serien och på så sätt låta dem själva skapa ett genuint förhållande till den. Dessutom ägnade produktionen ett helt år till att göra research och gjorde tusentals djupintervjuer med ungdomar som går på gymnasiet. Genom att lyssna på ungdomarna och även låta skådespelarna - som ju är ungdomar själv - ha inflytande har serien blivit genuin, äkta och ger sken av att vara väldigt verklighetstrogen.

Så vad kan vi lära oss av SKAM? Jo - lyssna på publiken! Att konversera med och lyssna på sina följare och tittare har aldrig varit viktigare. Vi säger bara transparens, relationsbygge och tvåvägskommunikation - det är framtiden!

 

Förresten! Här kan du se de två första säsongerna i sin helhet med svensk textning.  Säsong tre släpps i Sverige i januari, men kan du inte hålla dig till dess finns alla säsonger här. Bra va!