Så skriver du en engagerande bloggartikel

Hur skriver man engagerande texter?

Dagligen matas vi av tusentals intryck och budskap i form av bilder, videos och texter. Dessutom så lever vi i ett medieklimat där allt fler, både privatpersoner och företag, upptäcker vikten av bra content. Men hur ska man egentligen göra för att nå ut med sitt innehåll i det enorma bruset? Här kommer tre tips på hur du skriver blogginlägg som engagerar – på riktigt.

Tänk innan du börjar
Att sätta sig och bara börja skriva en bloggartikel – kanske mest för sakens skull för att det måste bli av – funkar ofta inte så bra. Att istället ta sig tid att, för sig själv, formulera syfte, nisch, ton och ämne är en bra start och kommer ge dig en tydlighet kring varför du faktiskt väljer att skriva en artikel. Så – innan du sätter igång; bestäm dig för vilket ämne du ska skriva om. Vad brinner du för? Eller vilka ämnen är ditt företags nyckelämnen? Ställ dig även frågor som: “Vad vill jag att läsaren ska få med sig av att läsa detta?”, “Tillför detta läsaren något alls?” och “Hade jag velat läsa detta själv?”.

Formulera också vad du vill ha för ton när du skriver. Vill du verkligen skriva akademiskt och högtravande, eller kan det kanske vara en bra idé att våga ha en lite mer “kaxig” och ungdomlig ton? Ett tips är att använda ord som “du”, “vi” och “ vår” – det är enkla samhörighetsmarkörer som gör att läsaren känner sig mer tilltalad.

En bra utgångspunkt är att tänka att det innehåll du skapar antingen ska vara underhållande, personligt eller informerande, eller – som i de flesta företags fall – fyllt med kunskap och kompetens. Som företag har du alltså här ett utmärkt tillfälle att profilera dig som expert inom ditt kunskapsområde och låta ditt företagsnamn förknippas med förtroende. Det skapar engagemang!

Skriv hållbart
När vi på Mama Said skriver bloggartiklar så tänker vi alltid att de ska vara hållbara. Med hållbara så menar vi att innehållet ska vara värdefullt och hålla över tid. En välskriven, relevant och hållbar bloggartikel kan leda trafik så länge den finns kvar och så länge folk söker efter ämnet i fråga. Exempel på format som ofta är hållbara och mycket sökvänliga är guider, lathundar och tipsartiklar.

När du skriver en artikel, som du vill ska leva länge, så är de viktigt att du med jämna mellanrum uppdaterar och “fräschar upp” artikeln så den alltid är ajour och fortsätter inbringa trovärdighet. Tänk så här: Om du till exempel skriver en artikel om Instagrams funktioner – se då till att den alltid har det innehåll som känns up-to-date och aktuellt.

Exempel på hållbara inlägg som vi skrivit i vår Mama Said Media-blogg är: “Hur skriver man ett pressmeddelande?”, “Så lyckas du på Instagram Stories”, “Knepet för att lyckas i sociala medier: Tvåvägskommunikation” och “Fem sajter för gratisbilder”.

Det fina med att skriva hållbara artiklar är att de, som sagt, har en lång livslängd, att de ofta är mycket engagerande och delningsbara, och att de funkar bra att återanvända i sociala medier.

SEO – för all del, men inte före kvalitet!
Det finns tusentals artiklar och kurser om hur du ska optimera ditt innehåll för bästa möjliga räckvidd, och visst – att SEO-anpassa sina bloggartiklar är bra och i många fall nödvändigt. Men! Kom ihåg att inte tappa kvaliteten i det du skriver. I slutändan är vi alla människor, och i stort sett alla människor vill ta del av underhållande, kvalitativt, trovärdigt och personligt innehåll. Och med äkta innehåll kommer ofta det organiska engagemanget i form av delningar och spridning. Lägg alltså fokus på att försöka skapa äkta engagemang och genuint innehåll. Det bör alltid gå före att stirra sig blind på keywords och “räckviddshets”. Självfallet kan du sedan i efterhand optimera ditt innehåll, men börja i rätt ände och prioritera alltid det kvalitativa innehållet.

seo.jpeg

Så – för att skriva engagerande texter bör du primärt hitta vad som är du och vad du vill säga. Skriv hållbart för längre livslängd på dina artiklar och försök att inte bli nitisk och för “SEO:ig” när du skriver dina bloggartiklar.

Lycka till!


Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här: 
Skillnaden mellan bra och dåligt innehåll
Vi slår hål på myter om sociala medier!
Fem sajter för gratisbilder