Tips till en Social Media Manager

ARBETAR DU SOM SOCIAL MEDIA MANAGER? HÄR KOMMER 5 TIPS TILL DIG!

Sitter man och arbetar med något vecka efter vecka, är det lätt hänt att kreativiteten till slut tar stopp – oavsett hur duktig man än är inom ämnet. Det är iallafall något som vi på Mama Said Media kan känna igen oss i, trots att vi anser oss vara specialister på sociala medier. Därför skulle vi vilja dela med oss av några utav våra bästa tips till alla er social media managers där ute.

Avsätt tid för interaktion
Ni vet säkert att interaktion är A och O för att få en hög organisk räckvidd, och inte minst för att kunna bygga relationer till sina följare. Däremot är det tyvärr ofta just interaktionen som blir lidande när tiden är knapp. Avsätt därför minst en kvart eller en halvtimme per arbetsdag, gärna på en fast tid (direkt efter lunchen förslagsvis?), enbart tillägnat interaktion. Och med interaktion menar vi inte att svara på kommentarer eller att likea andras innehåll, utan vi menar snarare att aktivt söka upp relevanta personer och bygga genuina relationer med dem. Lär känna era följare och potentiella följare på riktigt!

Använd verktyg för schemaläggning & för att hålla koll på kommentarer
För vissa ändamål kan det vara bra att ta hjälp av några av de många digitala verktyg som finns där ute. Själva använder vi ett och samma verktyg för både schemaläggning av poster i sociala medier – framförallt på Instagram och Twitter, där kanalerna i sig själva inte tillåter schemaläggning –  och för att hantera kommentarer. Det underlättar vårt jobb avsevärt och gör att vi varken behöver sitta och posta inlägg på Instagram om kvällarna, eller vara oroliga över att vi missat att svara på kommentarer. Vi använder ett verktyg som heter AgoraPulse, som vi verkligen kan rekommendera, men det finns mängder av liknande verktyg. Gemensamt för samtliga, om man vill ha tillgång till att schemalägga inlägg på Instagram, är att man behöver betala en slant. Men det kan det absolut vara värt tycker vi!

social media manager.jpg

Förenkla det rörliga innehållet
Att våra flöden till allt större del behöver bestå av rörligt material har ni säkert redan hört en miljard gånger. Däremot så är det rörliga innehållet ofta mer tidskrävande att ta fram, vilket gör att man kanske inte använder det så ofta som man borde. År 2020 beräknas mer än 80% av all internettrafik bestå av rörligt innehåll. Men hur gör vi för att ha tid till detta? Vårt bästa tips när det kommer till rörligt innehåll är att inte alltid tänka att rörligt måste vara lika med en stor videoproduktion. Ibland räcker det med något litet segment som rör sig i en annars statisk bild. Det finns smidiga appar för detta, där det på en minut går att skapa snyggt och enkelt rörligt innehåll. Ett tips är gratis-appen Legend.

Livesänd för engagemang
Livesändningar är ett av våra allra bästa tips för att få ett högt, organiskt engagemang. Framförallt på Facebook; en kanal som det i övrigt blir allt svårare att som företag få interaktioner på. Livesändningar däremot ger i regel fantastiskt högt engagemang och skapar en nära och äkta relation till era följare. En annan fördel med livesändningar är att de gärna  får kännas in-the-moment, och därför sällan behöver särskilt mycket efterarbete. Rigga upp med bra ljus, bra ljud och bra innehåll - sedan är det bara att köra! Gärna kontinuerligt, en gång i veckan på en fast tid.

Annonsera mera!
Hur bra innehåll vi än skapar, och hur mycket vi än interagerar, så går det inte att komma ifrån att vi idag måste annonsera för att fortsätta visas i våra följares flöden. Vårt tips är att en gång i veckan marknadsföra minst ett av era inlägg på både Facebook och Instagram – gärna ett inlägg som innehåller relevanta och värdefulla budskap till dina följare. Ha även alltid minst en målgruppsanpassad annons rullandes på Facebook. Men kom ihåg – för att få ut maximal effekt av betalt innehåll så bör du även ha ett starkt organiskt community.

Detta var några av våra tips till er social media managers där ute! Har ni några bra tips att dela med er av?