Uppdaterad 1 april 2019
Hur läser man av sin statistik på Instagram?
Som företag idag är det ofta en viktig del av marknadsföringen att även finnas på sociala medier, däribland Instagram. Och prio ett efter Instagrams uppdatering av algoritmen är att ha ett engagerande konto - för utan engagemang kan dina bilder lätt försvinna från dina följares flöden. Så det gäller att du är lyhörd för vad de faktiskt gillar och vill se mer av. Om du dessutom vet vilka det är som följer dig, och när de vill ta del av ditt material - så kommer du ganska långt. Så varmt välkommen säger vi till dig som vill lära dig mer om Instagrams statistikfunktion!
Först och främst; här hittar du statistiken
Via den här knappen, uppe i det högra hörnet, har du alltid din statistik ett klick bort. Om du däremot inte ser knappen, så kan det innebära att du inte har ett företagskonto, och om så är fallet så rekommenderar vi dig starkt att skapa ett - det kommer snabbt att löna sig för dig!
Lär känna dina följare
Antal följare i sig är egentligen inte särskilt relevant, utan det absolut viktigaste är följarnas engagemang. Vad som däremot är relevant, när det kommer till följarantal, är att hålla koll på att de kontinuerligt blir fler. Om antalet däremot står stilla, eller minskar, bör du fundera över ditt innehåll och varför följarna upphört att öka.
I statistikverktyget kan du, utöver att mäta antalet följare, få en mer detaljerad information om vilka dina följare är, och detta är en av de mest väsentliga funktionerna. Om vi utgår från vårt konto på Mama Said Media, så går det till exempel att se att följarna främst är kvinnor i åldrarna 25–34 - varav de flesta bor i Malmö. Går det i linje med vilken målgrupp vi vill nå? Eller behöver vi ändra något i vårt innehåll så vi tilltalar till exempel fler män i åldrarna 35–44? Den här statistiken ger alltså en bra fingervisning om vilka det är som följer oss.
En annan viktig detalj som du kan läsa av här är vilka dagar och tider de är mest aktiva på Instagram - alltså när du bör publicera dina inlägg. Utifrån vår statistik passar det bra att publicera runt lunch, men allra helst på kvällen runt nio.
Håll koll på vad de gillar…
I statistikverktyget går det att se statistik för vad folk gillar att ta del av, under olika tidsintervaller. Försök att ha som rutin att kolla detta varje vecka - alltså de senaste sju dagarna, för att hålla dig uppdaterad med så aktuell information som möjligt.
Här kan du se vilka inlägg som får flest likes, vilket i sin tur ger dig en bra uppfattning om vilket material som uppskattas mest, och vad du därmed bör fokusera på. Utöver själva bild- eller videoinnehållet kan det vara värt att se över vad du har skrivit som caption - vilket ofta är nog så viktigt. Finns det något samband med din caption bland de bilder som funkat bäst?
…och kommenterar
Kommentarerna till dina bilder är det som rankas som högst värde enligt Instagrams algoritm, så håll ständigt koll på denna statistik. Kom även ihåg att väga in dina captions när du analyserar dina resultat, eftersom antal kommentarer kan skilja sig väldigt mycket åt - beroende på hur engagerande dina captions är.
Om vi återigen använder vårt konto som exempel och tittar på vår statistik, så är det främst innehållet som har ett utbildningsvärde som fått flest kommentarer. Just den här veckan, så är det när vi ställt en fråga, haft gravidpepp samt tipset av veckans influencer, som väckt störst engagemang. De bilder som inte har något konkret syfte, utan mest är för trevlighetens skull, väcker inte lika stort engagemang.
…och sparar
En annan funktion på Instagram är att det går att spara inlägg. De sparade inläggen kan antingen delas upp i olika mappar som du själv skapar, eller läggas löst. Sparandet på Instagram fyller i princip samma funktion som Pinterest, och används på samma sätt - bortsett från att allt som sparas är dolt från andra och bara visas för dig själv.
Om folk sparar ditt innehåll tyder det förmodligen på att innehållet fyller ett värde för följaren i fråga, och därmed förmodligen både är relevant och bra. Därför vill vi självklart mäta hur många som sparar våra inlägg - och framförallt vilka inlägg som sparas flitigast.
Räckvidd och exponeringar
En annan faktor som är betydelsefull i mätningen av statistiken, är din räckvidd och antalet exponeringar. Räckvidden, alltså hur många som nåtts av din bild, är kanske inte prio ett att ha koll på varje vecka, men det kan ändå vara väsentligt att undersöka ur ett längre perspektiv - med förhoppningen att det ökar.
Bristande räckvidd kan, efter uppdateringen av algoritmen som inte längre visar bilderna kronologiskt, vara ett tecken på att innehållet inte skapar så mycket engagemang. Det är isåfall något som du bör analysera - genom att undersöka vad som genererar lite eller mycket engagemang under gilla- och kommentarstatistiken.
Stories
Instagram Stories - eller händelser som det heter på svenska - har de senaste åren slagit igenom stort, och har dessutom blivit en av de allra mest effektiva kanalerna. Därför är det nödvändigt att om du arbetar med Instagram Stories - vilket vi verkligen rekommenderar - analysera statistiken även där. På samma sätt som att du kan mäta räckvidd, engagemang, interaktion och konvertering på själva inläggen i flödet, kan du mäta detsamma även på dina händelser. Utöver det kan du även få reda på vilka händelser som dina följare bläddrar förbi eller kanske rentav orsakar att de stänger din händelse helt. Detta är av allra högsta relevans, då du här faktiskt kan se precis vilka sekvenser och element som gör att följarna aktivt stänger ner.
Ta reda på när de klickar sig vidare från din länk
Om du har som avsikt att få följare att klicka sig vidare till din hemsida, så bör du mäta just den konverteringsgraden. Länken som du har i biografin på Instagram kan vara levande, eller konstant. Vi, på Mama Said Media, uppdaterar vanligen vår länk varje vecka. Detta för att lättare sprida relevant innehåll.
Oavsett så är det värdefullt att mäta hur många som klickar sig vidare, och eventuellt försöka komma fram till varför de inte gör det. Kanske är det bilden som inte funkar, eller bildens caption? Eller kombinationen av de båda?
Beroende på vem du är, och vad ditt syfte med ditt Instagramkonto är, så finns det olika slags statistik att fokusera på. Men gemensamt för alla är att din statistik inte bör underskattas. Och så fort du vet vad du behöver hålla koll på, blir det ofta ett väldigt spännande inslag. Alltså- se statistiken som din kompass eller ett verktyg som gör att du snabbt kan överblicka, och påverka, din riktning. Lycka till!
Vill du jobba som Social Media Manager? Eller är du egenföretagare och vill bli bättre på era sociala medier? Välkommen att gå vår webbutbildning Social Media Academy. Du får lära dig allt från hur du kommunicerar för att nå ut till hur du mäter och analyserar, gör en strategi, skapar innehåll, skriver bra captions, jobbar med annonsering på Facebook och Instagram och mycket mer. När du är klar så har du lärt dig allt du behöver för att kunna jobba som ansvarig för sociala medier på ett företag. Tycker du att det här låter intressant? Du är inte ensam — över 800 elever har gått Social Media Academy!