Myter om sociala medier - vad stämmer egentligen?
Överallt hör vi olika rykten och teorier kring sociala medier och hur det egentligen fungerar. Vi har därför, en gång för alla, bestämt oss för att slå hål på en rad myter som vi ofta får ta del av!
1. Facebook håller på att dö ut
“Nu lämnar folket Facebook!”. Ofta hör man folk prata om Facebooks död. Och självfallet ökar inte Facebook i samma takt som det en gång gjorde eftersom det redan är enormt stort (lite som det nya internet). Men, faktum är att det egentligen bara är bland de yngre, det vill säga bland folk under 20, som Facebook kanske inte är lika populärt. Resten av oss finns ju där. Och om du tänker efter - om du till exempel ska hyra ut din lägenhet eller behöver låna en borr nu nu nu, var skriver du det då? Jo, på Facebook. Facebook är fortfarande det största och starkaste communityt!
2. Facebook funkar inte B2B (Business-to-business)
“Våra kunder finns inte på Facebook. Dels för att vi riktar oss mot företag och dels för att vi är seniora”. Detta får vi höra väldigt ofta. Men det är ju faktiskt så att alla personer som jobbar på ett företag också är människor. Människor som alla, oavsett yrkestitel, har känslor, humor och intressen. Alltså! Ska man nå ut till rätt målgrupp så bör man finnas på Facebook - oavsett om man jobbar business-to-costumer eller business-to-business.
3. Sociala medier är gratis
Ja, det är kostnadsfritt att gå med och finnas där. Men! Sociala medier är inte en gratis marknadsföringskanal för företag. Många chefer förstår inte att marknadsföring, vare sig det sker digitalt eller analogt, tar tid och kostar pengar. Också ofta med argumentet som; “det kan väl du fixa lite med vänsterhanden när du får tid över…ikväll?” För att citera Amanda Oxell, digital strateg på Maxus, från tidningen Resumé: “Nothing of value is free.” Och det är SÅ sant. Att skapa bra, hållbart, inspirerande, engagerande och kvalitativt innehåll tar tid. Och tid är pengar.
4. Sociala medier tar ingen tid
Vi har redan slagit hål på denna myt ovan. Men vi vill ändå förtydliga att sociala medier tar tid! Bara att posta ett inlägg på Facebook innebär bland annat att man ska; producera eller hitta innehållet (som i sin tur ska vara hållbart, relevant och intressant), posta det med en tillhörande caption som bjuder in till läsning, ta eller hitta en bild eller video som passar och är snygg, planera när i tiden det är rätt att sprida just det här innehållet och svara på kommentarer - gärna så snabbt som möjligt. För att bygga ett starkt community ska man dessutom interagera - alltså nätverk med personer i, och utanför, communityt, mäta statistik i sina olika kanaler, planera, researcha, och hålla sig uppdaterad om trender inom sociala medier och dessutom haka på dem. Och detta är bara ett axplock av vad man behöver göra för att bli framgångsrik i sociala medier. Alltså: Ingenting som ett företag lägger ut i sociala medier är av en slump (om företaget gör det bra, det vill säga).
5. Det finns appar som tillåter mig att se vem som besökt min profil på Facebook
Nej och åter nej! Facebook tillåter inte att någon tar ut data för att kunna se vem som besökt ens profil, även om det finns appar som påstår sig kunna göra det...
6. Facebook kan sälja mina bilder
Många tror att Facebook kan och får sälja ens privata bilder eftersom det, vid registrering, står att Facebook äger rättigheterna till bilderna. Men det innebär faktiskt inte att de kan sälja vidare eller använda bilderna i marknadsföringssyfte. Syftet med att skriva så är snarare att Facebook då håller “ryggen fri” eftersom det finns funktioner som att dela eller tagga bilder. Så fort du tar bort din profil eller raderar en bild, så upphör “ägandeskapet” av bilderna. (OBS! Bilderna kommer dock finnas kvar i andras flöden om de delat innehållet.)
7. På sociala medier får man en uppfattning om hur världen ser ut
Här kan vi direkt hänvisa till den så kallade filterbubblan. Ofta tror man att man, genom att scrolla igenom sitt flöde på till exempel Facebook, får en helhetsbild av samhället i stort. Man får upp nyheter om allt från världskatastrofer och politik, till andra aktuella debatter och händelser. Då har man väl fått med i princip allt?. Så är det tyvärr inte. Eftersom att ditt flöde är en produkt av dina val av vänner och dina val av sidor att gilla, så får man en väldigt snäv bild av verkligheten i stort. Ett flöde hos en person som till exempel är politiskt vriden åt ett annat håll än du, har troligtvis inte samma uppfattning om världen. Det hela är väldigt intressant, men också läskigt på grund av den vinklade informationen vi dagligen tar del av.
8. Sociala medier är bara till för nöje
Sociala medier är jättekul. Och det bidrar till mycket nöje, men det är också (framförallt hos unga) en stor informationskälla. Youtube är till exempel den näst största (efter Google) sökmotorn i världen och är större än Bing, Yahoo!, Ask och Aol tillsammans! Och många yngre söker information på Instagram snarare än på Google.
9. Ju fler följare man har, desto mer framgångsrik är man (som influencer)
Till viss del är det ju såklart sant. Men vi har tidigare pratat om det här med micro-influencers, alltså influencers med färre följare. En influencer som har färre följare har i genomsnitt ett högre organiskt engagemang med fler likes och kommentarer än vad en influencer med fler följare har, eftersom de bland annat anses vara mer trovärdiga. Om en person med 10.000 följare säger att något bra - ja, då lyssnar man troligtvis på det. Men om en person med 10.000 000 följare säger att något är bra och att du bör köpa det, så blir det inte samma genuinitet och pålitlighet eftersom den personliga aspekten ofta försvinner.
Nu finns det också en ny annonsmärkning för sponsrade inlägg på Instagram där företag, mediebyråer eller samarbetspartners får tillgång till alla resultat som ett samarbete med en influencer genererar. Alltså; de som har beställt en tjänst av en influencer kommer till exempel kunna se exakt hur många som har klickat sig vidare eller agerat på ett erbjudande eller en produkt som influencern skrivit om. Helt plötsligt så kan det vara mycket mer värdefullt med 10.000 kvalitativa följare som agerar, än 10.000 000 som inte gör något alls, och det är därför inte längre någon idé att köpa eller att ha “döda” följare. En större följarskara behöver alltså inte längre innebära att man är mer framgångsrik som influencer.
10. Ju mer du hashtaggar - desto mer syns du
Hashtags är jättebra, det tycker vi verkligen. Om man använder dem på rätt sätt. Genom att hashtagga kan man samla all information om till exempel ett ämne på ett och samma ställe och man kan synas för nya, relevanta människor. En bra hashtag är till exempel “marklyft” (om man nu tränar marklyft och vill synas i sådana sammanhang). Att däremot hashtagga för mycket och dessutom använda irrelevanta hashtags ser bara oseriöst, rörigt och säljigt ut. För att inte tala om att hashtagga massa ord mitt i en caption… “Idag är det #måndag. Jag ska dricka #kaffe klockan #10.00”... Tagga ner och tagga relevant helt enkelt.
Så, nu har vi slagit hål på tio myter om sociala medier - några som vi dagligen stöter på som digital byrå som jobbar mot kunder. Har ni några fler myter som ni har tagit del av? Berätta!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Knepet för att lyckas i sociala medier: Tvåvägskommunikation
Så arbetar du strategiskt med #hashtags i sociala medier
Skillnaden mellan bra och dåligt innehåll