Vad krävs för att få effekt på sociala medier 2019?

Hur får man egentligen effekt på sociala medier 2019?

Social medier- landskapet förändras hela tiden och nu går det snabbt! Vad behöver man då, som företag, göra för att passa in och hänga med under 2019?

Här listar vi ett par olika sociala kanaler och vad ni bör tänka på i var och en av dem, för att nå önskad effekt under 2019.

Facebook
Facebook har stått, och står, inför stora utmaningar. Det är många Facebook-användare som slutat att själva uppdatera och många slutar också att följa själva flödet. Många kan nog känna igen att man tycker att Facebooks flöde nu till stor del består av skräp och fake-news, vilket i sin tur kan leda till att man som användare känner sig spammad. När användarna slutar att engagera sig så blir det svårare för Facebooks algoritm att känna igen vad användarna gillar – något som kan leda till att innehållet som visas för en inte baseras på det man själv gillar och att flödet på så sätt känns ännu mer spammigt.

2019 kommer därför bli en stor utmaning för Facebook – inte bara som plattform, utan också för själva flödet i sig där allt fler användare går miste om information som kan vara viktig.

Hur ska man då, som företag, göra för att lyckas på Facebook 2019? Jo, ni behöver tänka relationsskapande. Ja – vi har sagt det förr, men det gäller alltså ännu mer nu. Facebooks algoritm går nämligen ut på att de som vi har bra relationer med får se vårt innehåll – inga andra. Att förlita er på er företagssida kommer inte räcka. Ni behöver börja engagera er i andra människor och andra företag. Och det gör ni genom att nätverka och vara sociala. Släpp tanken på att all tid ska spenderas på att skapa eget innehåll, och lägg istället även tid på att interagera med andra. Ja, på andra sidor. Det räcker inte att bara posta eget innehåll och sitta och hoppas på att folk ska engagera sig i ert företag, utan ni måste också själva bjuda till. Det handlar om relationsbyggande på riktigt!

Det kan dessutom vara bra att börja titta närmare på Messenger som marknadsföringskanal – exempelvis genom att skicka ut nyhetsbrev därigenom, samt börja använda Facebooks händelsefunktion. Då kan ni förhoppningsvis väcka ett större intresse för ert företag. Ofta blir det lättare att skapa relation om man använder flera olika funktioner.

Instagram
Instagram så gillar följarna fortfarande att konsumera det som händer här och nu, men  man kommer inte orka att konsumera flödet på samma sätt som man gjort innan. För att följarna inte ska känna att de blir “spammade” i sitt flöde, så kan det vara en bra idé att börja jobba mer med Instagram Stories – om ni inte redan har gjort det. Man räknar med att stories kommer att fortsätta öka och att man, därigenom på ett enkelt sätt, kommer kunna förstärka det innehåll man postar i flödet. Gör en strategi för hur ni tänker att ni ska jobba med stories –  kanske kan ni jobba med en spännande följetong och skapa bra highlights för att bredda bilden av företaget? Tänk gärna att en story ska ha en början, en mitt och ett slut.

Influencer marketing, tillsammans med ambassadörer, kommer också att fortsätta öka under 2019. Har ni som företag en budget för att kunna använda er av influencers så kör i vind! Ni behöver inte nödvändigtvis använda er av de som har flest följare, utan titta även på (framförallt) vilket engagemang de skapar. Tänk också på att ni som företag bör ställa rätt sorts krav på era influencers, till exempel genom att formulera vad det är ni vill uppnå med samarbetet. Men – gå inte in och peta i hur de ska göra för att nå bästa möjliga resultat. Influencern är den som känner sin målgrupp bäst och som vet vad de gillar. Därför är det en bra idé att låta hen själv vara kreativ gällande vilket sätt produkten ska presenteras. Detta kommer göra att följarna tycker det är mer trovärdigt och ni kommer på så sätt skapa en starkare relation med influencern.

Det här med IGTV – hur funkar det egentligen och hur ska det kunna locka följare till er som företag? Vi säger bara en sak; hoppa på IGTV-tåget nu! Det kommer med all sannolikhet att utvecklas, fler funktioner kommer att tillkomma och det är alltid bra att vara tidigt på bollen. Det ni bör tänka på är att det ni producerar för IGTV inte ska vara mer än ungefär tre minuter långt. Texta också det ni publicerar och tipsa gärna om er IGTV-kanal i Instagramflödet för att era följare ska kunna hitta in. Vill ni ha lite inspiration? Titta på hur National Geographic har lyckats med sina vertikala dokumentärer på tre minuter. Kör så det ryker!

rawpixel-592446-unsplash.jpg

LinkedIn
LinkedIns guldålder är eventuellt över. I alla fall om man ska tro statistiken. 2018 var nämligen året då LinkedIns siffror stagnerade. Vi gillar dock LinkedIn, och för vissa företag passar den här kanalen utmärkt!

Från början var LinkedIn en plattform att söka jobb på eller att hitta nya kompetenser via, men nu har det mer och mer gått åt att bli en plattform att nätverka på, marknadsföra sig själv på och för att starta dialoger med potentiella kunder. När du jobbar på LinkedIn – ha ett tydligt syfte, gör djupare inspel och bli mer mänsklig. Det kommer ni komma långt på! Jobba också på att bli mer genuina och ärligt kommentera och dela inlägg som går i ton med er som företag. Allt ni lägger ut behöver inte vara sälj, utan se till att uppmuntra andra. Ett större djup kommer helt enkelt hjälpa er på vägen.

Snapchat
Som företag kanske man inte direkt tänker på Snapchat som en primär kanal att arbeta med… Men, egentligen. Varför inte? Om ni har en målgrupp som är på Snapchat  - ja, då ska ni också vara där. En bra idé är att använda er av ambassadörer för att lättare nå ut till er målgrupp.

Om vi tar ICA som exempel. ICA finns på Snapchat eftersom de till viss del har en yngre målgrupp, nämligen studenter. Därför använder de sig av ICA-studenter som berättar om billigare alternativ att använda sig av i matlagningen och kopplar ihop det med rabatter i butiken. ICAs syfte är ju att vi ska gå och handla, och därför lockar de med rabatter på sina olika plattformar. De interagerar med sina olika målgrupper på målgruppens vis och därför finns de också på Snapchat. Smart!

Vad ska vi då satsa på 2019?
Vilka är vinnarna och vilka plattformar bör vi då vara på under 2019? Jo, det beror självklart på vilka målgrupper vi har. Välj de plattformar där era följare finns. Om ni är osäkra på vart de finns så kan ni alltid titta i den senaste undersökningen “Svenskarna och internet”.

Oavsett vilka målgrupper ni har så finns det EN sak vi rekommenderar starkt; se till att skapa riktiga relationer. Det är det enda som kommer att fungera i framtiden.

Lycka till!