Så kommunicerar du för att nå ut i sociala medier

Hur ska vi kommunicera för att nå ut i sociala medier?

Frustrationen över att räckvidden har minskat sedan Facebook och Instagram har förändrat i sina algoritmer är stor och vi är många som svär över det, eller hur? Men egentligen är det inte algoritmerna vi ska beskylla, utan snarare det faktum att vi är fler företag som konkurrerar om att synas i sociala medier, samtidigt som vi människor blir allt mer kräsna med vad vi interagerar med.

alexis-brown-85793-unsplash.jpg

Så hur gör vi då, som företag, för att ändå lyckas nå ut med våra budskap i sociala medier? Jo, det handlar om att tänka tvåvägskommunikation - alltså att inte bara hålla på och prata på om oss själva utan att lyssna på våra följare och potentiella kunder. Att till exempel sprida snygga kampanjbilder på Facebook eller Instagram är ett onödigt besvär eftersom det inte engagerar. Tänk efter själv - hur ofta gillar eller kommenterar du en snygg reklambild? Det är inte kommunikation, det är reklam. Och i sociala medier så handlar det om just kommunikation och att vi ska vara sociala, eller hur?

Tänk att det är relationer ni ska skapa, och fundera på hur ni gör det i det verkliga livet.

Tänk att det är relationer ni ska skapa, och fundera på hur ni gör det i verkliga livet. Hur gör ni till exempel om ni är på ett mingel och ska nätverka? Förhoppningsvis går ni inte bara runt och visar upp en snygg yta och pratar om er själva, utan interagerar och lyssnar även på andra. Och vem på festen är det vi brukar gilla allra mest? Jo det är den personen som visar intresse för oss, som är lyhörd och som faktiskt vill höra vad vi har att säga; som vill skapa en relation.

annie-spratt-1113344-unsplash.jpg

Det fanns en tid då det, i sociala medier, fungerade att bara prata på om sig själva som företag. En tid då det gick att skriva “Gilla det här inlägget” och så gillade folk ert inlägg. Idag är vi mycket mer kräsna – idag kräver vi att företaget vill kommunicera med oss och skapa någon slags relation. Så med andra ord, allokera om en del av budgeten så att ni har tid att prata med era följare och lägg mindre tid och pengar på reklamkampanjer och produktbilder. Det handlar om tvåvägskommunikation – ha alltid det i bakhuvudet när ni delar något i era sociala kanaler.

Lycka till!


Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:

Tips till en social media manager
Senaste nytt om instagrams algoritm
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll