IGTV - hur bör man tänka?
IGTV – kan det vara årets rising star? Än så länge verkar kanalen inte fått sitt stora genomslag, men – det är anledning nog att se till att vara bland de första som etablerar sig på kanalen. Vi på Mama Said har så smått börjat testa IGTV och här delar vi med oss av några av de insikter vi fått på vägen.
Vad är IGTV?
I juni 2018 lanserade Instagram den nya funktionen IGTV – då hade Instagram över 1 miljard användare. Och med tanke på att allt fler spenderar allt mer tid med att titta på videos (speciellt via telefonen) så är det inte särskilt konstigt att Instagram nu valt att satsa på ett vertikalt videokoncept. IGTV tillåter oss som användare att publicera videomaterial – i stående format – upp till 60 minuter vilket öppnar upp för helt nya möjligheter när det kommer till innehållsskapande. För att kunna ladda upp en-timmes-långa klipp behöver man dock ha ett verifierat Instagramkonto – i annat fall kan man ladda upp videos på max tio minuter.
Sätt koncept innan ni börjar
Som med allt annat innehåll är det bra att man, innan man sätter igång, har tänkt ut syfte, koncept och en röd tråd: “Vad vill vi förmedla med vår kanal?”, “Ska vi lyfta ett visst ämne?”, “Ska det komma nya program en gång i veckan eller oftare?”. Det är också bra att redan innan komma fram till hur man vill att ens kanal och ens program ska se ut: “Ska vi ha ett permanent intro och outro?”, “Hur långt ska varje avsnitt vara?”, “Vem ska medverka i de olika avsnitten?”. Planera ordentligt innan ni kör igång – innehållet på IGTV bör nämligen hålla en betydligt högre kvalitet än på till exempel Instagram Stories. Dessutom är det bra om man, som företag, ser till att behålla samma visuella uttryck som i övriga kanaler så att ens följare lätt känner igen ens videos.
Tänk TV – skapa kvalitativt innehålll
Instagrams format Instagram Stories är 15 sekunder långa klipp där man ofta väljer att visa upp behind the scenes-material, skojigheter och mer lättvindigt material. Med IGTV bör ni tänka tvärtom. Tänk alltså mer linjär-TV och se till att skaffa ordentlig utrustning, som till exempel en mikrofon eller mygga (det behöver inte vara dyrt!) och se till att ha bra ljussättning. Vi rekommenderar att ni klipper ihop och redigerar videon innan ni laddar upp den – allt för att ge videon ett proffsigare intryck. Tänk också på att det som filmas gärna får vara högt upp i bild – detta för att stora delar av skärmen döljs av förhandsvisningar av andra kanaler innan dess att man klickat sig in på er video. Se hur vi menar på bilden nedan:
Vi rekommenderar alltså att ni tar tillfället i akt och visar att ni, förutom att bjuda på härligt Stories-material, kan skapa kvalitativt, TV-liknande innehåll anpassat efter er målgrupp och tonalitet.
Var bland de första
Eftersom IGTV ännu inte boomat ordentligt, har ni nu möjlighet att etablera er som “några-av-de-första-som-anammade-konceptet”. Vi tror verkligen att IGTV är en kanal som bara är i sin linda, och om några år tror vi att det är mer underligt om man inte finns där. Så – varför inte ta tillfället i akt och köra igång redan nu? Dessutom premieras ofta nya format av de sociala kanalernas algoritmer, vilket kan resultera i att de som kör igång redan nu får möjlighet att synas mycket i folks flöden.
I USA är det betydligt fler som kört igång med kanalen och fenomenet har blivit relativt stort inom till exempel mode, matlagning och smink. Så vårt bästa tips är att… sätta igång!
Texta era videos
Det finns, oss veterligen, inga undersökningar ännu som talar om huruvida folk tittar på IGTV med eller utan ljud, men vi rekommenderar starkt att man textar sina program, antingen helt och hållet, eller att man åtminstone textar höjdpunkterna så att man kan få en förståelse och ett sammanhang även om man inte har ljudet på. När vi gjorde vår egen undersökning, på Instagram, så svarade majoriteten av våra följare att man ville ha textade videos.
Vem har sett videon?
Det går att se hur många det är som tittat på videon (om de tittat i minst tre sekunder). Det går dock inte att se vem som tittat, men om någon har like:at videon så visas dennes Instagramnamn. Dessutom kan man se hur många procent som har sett till exempel hela eller halva videon och därmed kan man utläsa ungefär när folk tröttnar. För att hitta statistikverktyget trycker ni på de tre punkterna under er video. Välj “Visa statistik” och scrolla ner till “Audience Retention”. Om ni har svårt att avläsa vad statistiken innebär kan ni klicka på “Understanding your insights”.
Att lägga upp en video
Först och främst måste ni se till att skapa en IGTV-kanal – det går nämligen inte att filma direkt i verktyget som man gör med Stories. Ni måste alltså först spela in videon, för att sen redigera den och därefter ladda upp den via bildbiblioteket på telefonen eller via datorn. För att lägga upp en video trycker ni på er profilikon. Välj det innehåll ni vill ladda upp. Skriv en passande rubrik och en utförlig beskrivning och glöm inte att lägga till relevanta nyckelord. Kom också ihåg att välja en omslagsbild till videon. Om ni inte hittar någon bra omslagsbild från videon går det bra att välja en annan bild från mobilen. Ladda upp!
Dela videon via Instagram Stories
För ett tag sen möjliggjorde Instagram att kunna dela sin IGTV-video via Stories. För att göra detta går ni in på er IGTV-video och trycker på det lilla “pappersflygplanet”. Därefter väljer ni “Lägg till video i din händelse” och sen är det fritt fram att snygga till storyn..
Sammanfattningsvis så menar vi att vi tror att det är en bra idé att köra igång med Instagrams nya, vertikala format IGTV redan nu. Att vara först på bollen är ofta positivt och vi kommer köra på från och med NU!
Lycka till!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Tips till en social media manager
Fem steg för att komma igång med video
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll