Vad händer i sociala medier 2019?
Nytt år, nya möjligheter… i sociala medier! Vad kommer egentligen ske under 2019? Kommer vi bete oss på samma sätt, i sociala medier, som vi tidigare gjort? Eller kommer det hända en massa nytt? Vi har sammanställt några av årets mest spännande trender som vi tror att vi kommer få se mycket av 2019!
IGTV kommer booma
Har ni testat att använda IGTV än? Om inte så börjar det nu bli hög tid att hänga på trenden. Det är nämligen så att IGTV kommer explodera, och i slutet av 2019 kommer det – med stor sannolikhet – i princip förväntas av en att man finns där med värdefullt innehåll. Men kom ihåg: IGTV är inte Instagram Stories. Tänk mer tv – alltså kvalitativt och välproducerat innehåll – än snabbt in-the-moment-innehåll.
Dessutom förutspår Instagramexperter att Instagram kommer lägga ner hjärta och själ i funktionen under 2019 och addera nya features och funktionaliteter till den – allt för att göra den mer populär.
Satsa på videos i stående format
2019 är med stor sannolikhet året då vi kommer tacka av videos i liggande format – mycket tack vare IGTV. Från och med nu kommer vi se allt fler videos i vertikalt format. Så vårt tips till er är att redan nu tänka om och börjar filma stående. Egentligen är det inte särskilt märkligt att detta sker, för om man tänker efter – de flesta konsumerar redan videos och annat innehåll via mobilen. Hela 80% av internetanvändarna surfar, dagligen, från mobilen och då är det ståendet formatet en självklarhet.
Videos, videos, videos!
Vi tror att 2019 är året då man kommer se videos som det primära innehållet. Videos kommer alltså vara en väldigt stor del av vårt innehåll och bilder kommer komma i andra hand. (Om ens det?) Dock tror vi att skiftet kan ta lite tid då videoskapande är betydligt mer komplicerat och komplext än vad det är att ta fram bilder.
Självfallet har videos redan varit en del av vårt innehåll ett bra tag, men vi tror att det kommer explodera ännu mer nu 2019. Hur många videos man än tycker att man ser i sociala medier, så kvarstår det faktum att det, både i sociala kanaler, bloggar och på hemsidor, fortfarande finns ett överskott av stillbilder.
Transparens – det vill vi ha ännu mer av 2019!
Generation Z, också kallade millenials, börjar nu växa upp och tjäna pengar och är därför i sin tur en intressant målgrupp för många företag. Särskiljande för generationen är att de kräver extremt mycket transparens, genuinitet och äkthet och de är många gånger mycket kritiska innan de genomför ett köp. Därför är det väldigt viktigt, att som företag, våga visa insidan av företaget. Var noga med att tydliggöra att ni har vettiga grundvärderingar och visa gärna upp att dessa genomsyrar till exempel hur ni producerar era produkter eller liknande. Lyft personer på företaget – låt gärna VD:n och anställda träda fram och bli sina egna varumärken. Kom ihåg; det är ofta lättare att skapa engagemang runt en privatperson, än vad det är att göra det kring ett företag. Människor vill följa människor!
Personligt varumärke + business = sant
På tal om ovan punkt så tror vi att allt fler kommer jobba med sitt personliga varumärke för att gynna och stärka sin egen business. Både de som är egenföretagare och de som arbetar på ledande positioner. Återigen – människor är intresserade av att följa andra människor, inte bara företag.
Hejdå tv, hej ännu mer internet
Tv – det är det väl ingen som tittar på, kanske ni tänker. Och förmodligen är det så för oss som antingen jobbar, eller vuxit upp, med internet och sociala medier. Men så ser det ju faktiskt inte ut för alla. Men – 2019 verkar bli året då fler och fler kommer spendera mer tid på internet än på att se på tv, något som innebär att marknadsföringsbudgetarna kommer att ändras. Det betyder alltså att det blir mer pengar till internet och sociala medier och mindre till traditionell tv-reklam. Inte oss emot!
Livesändningar boomar!
Livesändningar har varit i ropet ett tag nu. Många yngre livesänder på Twitch, medan vi något äldre kanske använder oss av YouTube, Facebook eller Instagram. Men – ännu har livesändningar inte blivit en del av det kontinuerliga innehållet. Vi tror dock att livesändningar kommer booma 2019 och därför menar vi att det är en bra idé att redan nu göra en strategi för hur man kan börja arbeta med detta. För ett tag sen körde vi på Mama Said livesändningar på både Facebook och Instagram en gång i veckan – varje gång med ett nytt ämne inom sociala medier (detta ska vi såklart börja med igen), och vi märkte tydligt hur vi kom närmare våra följare. Att sända live är bra just med tanke på att man kommer väldigt nära sina följare, som kan interagera med en i realtid, och ofta får man många kommentarer vilket är bra för både relationsbyggandet och algoritmerna.
Att sponsra podcasts - en självklarhet för allt fler företag
Vi kan se en stor skillnad nu, gentemot för ett par år sedan, gällande hur benägna företag är att sponsra podcasts. Förr var många nyfikna på konceptet, men få kom till skott. Idag ser det helt annorlunda ut. Vi menar att ni, under 2019, bör satsa på att producera en podcast om ni tror att ni har något område som kan vara inspirerande eller underhållande för er målgrupp. Gärna så nischat så möjligt eftersom det då blir lättare att hitta sponsorer.
Influencer Marketing och influencerbranschen kommer att etableras ännu mer
I dagsläget vet de flesta vad en influencer sysslar med och vad Influencer Marketing innebär. Men – vi märker ändå att många företag ännu inte har koll på hur man faktiskt gör när man jobbar med Influencer Marketing. Det finns alltså fortfarande mycket att lära, inom ämnet, för många.
Och nu har Skatteverket (äntligen) kommit med tydliga regler för vad som gäller angående yrket, och därför tror vi att den här branschen kommer att nå helt nya höjder. Och det finns mycket pengar i den här branschen – det kan vi lova!
Vi tror också att micro-influencer-branschen kommer expandera, då vi märker en mycket hög konverteringsgrad hos dem.
Chatbottar – nu är det dags på riktigt
Redan för ett par år sen pratade man om att chatbottar kommer ta över allt mer, exempelvis när vi ska beställa mat eller vill skicka en blombukett till någon. Detta har dock inte riktigt hänt än, men vi förutspår att det kommer bli mer av detta fenomen år 2019. Förmodligen kommer det dock ta flera år innan chatbottar blir vanligare än mänsklig hantering, men redan idag är chatbottar vanligt när det kommer till exempelvis kundservice online. Vi ser fram emot att följa utvecklingen!
Röststyrning - smygstarten sker 2019
Medieprofilen Gary Vaynerchuk menar att röststyrning och röstassistenter är redo för sitt stora genomslag. Dessutom säger han att inget internetföretag tros kunna överleva i framtiden utan en strategi för röst. Vi tror i stort sett likadant. Vi vet att många “icke-tekniska” personer (till och med mormor), redan nu, använder sig av tillbehör som Google Home eller liknande, och vi tror att användandet kommer att öka ytterligare under 2019. Dock tror vi inte att världen och gemene person är helt redo för detta ännu. 2019 blir alltså året då fler smygstartar användandet, och vi nyfiket experimenterar oss fram och banar väg för röststyrnings-boomen som kommer 2020.
Sammanfattningsvis så tror vi att 2019 kommer handla om rörligt, röststyrt och relevans. Vi människor blir allt mer kräsna och kommer därmed kräva att de vi följer ska vara transparenta och relevanta. Så tänker vi – hur tänker ni? Berätta!
Tyckte du om det här blogginlägget? Då kan du läsa mer om liknande ämnen här:
Tips till en social media manager
Senaste nytt om instagrams algoritm
Facebooks nya algoritm - så skapar du bra innehåll